Samerna - urfolk i norr
Av Bo Sunnefeldt
Människorna i Norden, fenni, vet inte ens vad nöjen är. De äger eller
odlar intet, sover på marken och går klädda i skinn. Och ändå anser de
sig lyckliga utan något mer att önska.
Historieskrivaren Tacitus, Rom, år 98.
Jag är en kvarleva från ett folk i norr och står
maktlös i mitt land…
Same- och diktarparet Utsi, Luleå, år 1980.
Två beskrivningar - ett folk. Från lycka till vanmakt.
Varför? Genom flera besök hos samerna i norr under det senaste året har jag
fått åtminstone någon insikt i "renlevnad" att dela med denna
tidnings läsare. Samen Nils Torbjörn Nutti, blev min guide till den nordliga
fjällrenskötarkulturen i Sápmi - samernas land.
Alla vägar bär mot Järämä
"Nordvart nedom Karlavagnen ser du Samelandet skymta." Inledningen
till "samernas kamp-sång" från 1986 passar bra som allmän
vägbeskrivning till Nils sameby Saarivuoma högt ovan Polcirkeln. Det är
minus 30 grader när jag passerar byn Övre Soppero. Endast drygt tio mil
norrut ligger Treriksröset, en nationalstatsmarkering i betong - eller en
påle rakt i Sápmis hjärta. Trots mörkret och att skylt saknas, kan
avtagsvägen mot mitt mål, renskiljningsplatsen i Järämä, inte missas.
Inga andra vägar går nämligen västerut på 20-milasträckan mellan
centrala Kiruna och den finska gränsen! GSM-täckningen upphör och markerar
gränsen till Den Verkliga Ödemarken. En storstadsbo skulle nog snabbt kunna
drabbas av en viss sjuka här…
Sameby - ingen samling kåtor
Sameby är en sammanslutning av familjer som gemensamt bedriver renskötsel
inom ett visst område inkluderande sommar-, vår/höst- och
vinterbetesmarker. Eftersom renarna rör sig från skogslandet på våren till
fjällen under sommaren och tillbaka på hösten, löper de långsträckta
byområdena i sydostlig-nordvästlig riktning. Saarivuoma by är några mil
bred och sträcker sig över tio mil in från gränsen mot Norge med
sommarvistet inom Sápmis norska del. Nils har inbjudit mig till några av
årets höjdpunkter: kalvmärkningen på sommaren och nu renskiljningen. Jag
klampar in i samekulturen en decemberafton med en kamera i en läderrem om
halsen.
Kojsnack
Vinterbetet är en känslig period för rennäringen. Hård skare eller
nedisning kan omöjliggöra markbete och tvinga fram utfodring. Byns genom
slakt decimerade vinterhjord delas vid skiljningen upp i familjevisa
rengrupper, som förs till vinterbeten längre ner i skogslandet. Detta är
ett evenemang som alla i byn, från byäldsten Olov Sunna, 82, till barn i
kolt(!)åldern närvarar vid - med några viktiga undantag. "För lite
brudar", suckar den unge renskötaren Samuel Blind, och tänker då inte
främst på renhjorden, som nu efter höstslakten huvudsakligen består av
vajor (honrenar) med kalvar.
De flesta pendlar de 2 x 5 milen till Soppero, där många bor eller har
släkt. Nils och jag delar en liten stuga med vedspis, tar vatten från
bäcken och nyttjar en frostig torrtoa. I väntan på att hjorden skall drivas
ner mot rengärdet hinner vi ägna oss åt att över en kopp svart kaffe prata
med varandra och alla som hälsar på - en social lyx i stressade
storstadssamhällen präglade av främlingskap. "Mina föräldrar bodde i
kåta året runt ända in på 60-talet," berättar Nils. "Men de
fick inte tala samiska i skolan eller lära sig något om sin
kultur."
Som vid alla kulturmöten uppstår, ibland fördomsfulla, uppfattningar om
varandra. Grovt generaliserat är samen i "Stockholmsperspektivet"
en pittoresk figur som absolut kan få finnas kvar - inte minst i egenskap av
turistmagnet. Dessutom kan renarna utgöra föda för en ännu mer önskvärd,
men avlägsen och harmlös, rovdjursstam. Skulle samen däremot genom jakt
skydda sina djur tillämpas mycket stränga straff. Lokalt betraktas på sina
håll "lappen" som en alltför rikligt statsstödd,
överprivilegierad egenföretagare med unika tillstånd att fiska, jaga och
köra skoter i eftertraktade rekreationsområden. Samerna har naturligtvis
även sina uppfattningar om "svenskar"- till vilka jag numera
bidragit.
Ett magiskt skådespel
Plötsligt tycks alla veta att det är dags att möta hjorden. Så här års
lämnar solen sina barn ifred och hukar sig ännu någon månad bakom
horisonten. I dunklet rör sig flera tusen renar inom ett hägn, intresserat
bevakade añett hundratal bymedlemmar. Några av dessa bär traditionella
dräkter av vadmal eller skinn. Alla vuxna bär minst en kniv i ett brett,
dekorerat bälte. "Klädseln är en viktig del av kulturarvet och för
identitetsbevarandet" kommenterar Nils och ser turistmagnetisk ut. Här
finns dock inga turister, bara en lite nyfiket betraktad utböling. Att vara
svensk är illa nog, "Stockholmare" än värre…
Från hägnet drivs ett hundratal renar åt gången in i det runda rengärdet,
där renarna fångas av sina ägare med lasso eller ett stadigt tag i de
spetsiga hornen. Proceduren är inte riskfri. Små-killarna bevakar därför
arbetet från hängplats på gärdets höga trästaket. Varje
"familjeklan" (siida) har en sidoinhägnad, dit renarna förs.
Scenerna vid den av strålkastare upplysta arenan känns magiska. Floden av
alltid moturs springande renar med vidöppna ögon och näsborrar. Renskötare
som lugnt spanar efter sina djur för att blixtra till i ett kast eller grepp.
Kort kamp vid siidans dragport. Röken från uppvirvlande snö, flammande
kaffeeldar, djurens och människornas andedräkter… Ändå går allt så
ljudlöst till! Inga rop eller motorljud. Tysta djur trots stressen.
Släktbanden är viktiga i kulturer som denna. Samiskan har beteckningar för
såväl ingifta som mycket avlägsna släktingar. Varje siida har sin
speciella renmärkeskombination, där varje medlem kan urskilja sitt. Jag
imponeras av hur väl dessa öronmärken uppfattas av samerna även i mörker
och på långt håll.
Ren underhållning
En allmän vilja att hjälpa till, kylan och bondeblodet i mig kräver aktion!
Mitt bokstavliga "renhållningsarbete" för Nutti-klanen är
naturligt för alla. När jag därutöver handgripligt försöker hjälpa
andra, blir omgivningen dock mer misstänksam. Har Nisse lejt en 08-ing som
"rentorped"? När min iver resulterar i att jag står där i
rampljuset med bara ett avbrutet vaja-horn i handen, blir det dock ren(!)
underhållning. Sensmoral: det gäller att välja rätt siida!
Bara enstaka kvinnor finns i rengärdet. En äldre, tandlös(!) same
kommenterar skrockande några renhåriga kvinnoben. "Förbannade
skinnbyxor! På min tid fick vi öppna läderknutarna med tänderna"! Ett
starkt, socialrealistiskt yttrande speglande forna tiders hårda villkor…
En stor tjur slaktas i billyktornas sken. Snön färgas av färskt blod. Den
nakna renkroppen ångar och värmer frusna fingrar. Norrskenet flammar i
polarnatten när vi återkommer till kojan efter tolv timmars idogt arbete.
Blotstämning
Kalvmärkning på sommarfjället
"Vi kallas Fjälls Angels!" Nils ler spjuveraktigt och rusar motorn
på sin 250 cc Kawazaki-motorcykel. Ändå utstrålar han inte den rebelliska
frihetskänsla som man kanske skulle förvänta, där han sitter omgiven av
mäktiga sommarfjäll i en miljö där renskötare slipper söka tillstånd
för körning med motorfordon. Cykeln är för Nils ett arbetsredskap,
nödvändigt för att kunna samla in den utspridda hjorden för kalvmärkning.
"Visst blir det lite spår, men det som verkligen påverkat fjällnaturen
är vattenregleringar och vägbyggen - samt Tjernobyl förstås…"
Byns sommarviste ligger en bit in i Norge på kalfjället drygt 1000 m ö h.
Eftersom det är juli kan de flesta från samebyn delta i
generationsgemenskapen på fjället - och samtidigt kontrollera den
synnerligen "rörliga räntan"! Familjerna bor i enkla stugor, tält
eller kåtor med varje sida för sig. Klanen Labba satsar stort på
traditionell renskötsel. Renarna är naturligtvis deras kapital. Min fråga
om ägt antal förtjänar därför svaret "tillräckligt många för att
de skall kunna gå på ömse sidor granen" plus en
"typisk-08"-blick! Minst 500 renar lär krävas för att få
lönsamhet.
Kalvmärkningen tar flera veckor och sker på kvällen eller i midnattssolens
sken när det är som svalast. Kalvarna följer vajorna i rengärdet och är
därför lätta att såväl fånga som ägarbestämma. Jag går mest och
pratar med folk. Nils Thomas Labba, 70 plus, berättar minnen från sitt
långa liv, bl a om en spännande björnjakt. "Förresten, såg du hur
örnen tog en kalv igår? Ersättningen för dödade renar är för låg!
Rovdjuren lever gott här!" Den 24-årige Lars-Erik Sikku, nickar. Ändå
ser han positivt på rennäringens framtid. Jämnårige Anders Nutti satsar
istället på utbildning till dataingenjör. Renskötseln drivs ju, som andra
näringar, i vinstsyfte. Men den handlar också om bevarandet av en
traditionell livsstil. Kanske borde dagens hårda beskattning istället
lindras som "kulturspons"?! Vår framtidsdiskussion följs
intresserat av en liten parvel - med lasso.
Kåtaklanterier
Nils bor i en kåta (lávvu) tillsammans med sin Carina och den veteallergiske
hunden Girjo. Kring eldstaden (árran) i kåtans mitt har allt sina givna
platser. Innanför ingången är utrymme för ved och på motsatta sidan
ligger köksavdelningen. Golvet täcks av fint ris. Renhudar till höger är
sitt- och liggplatser. Det finns praktiska och mytiska regler i lávvun.
Upplagt för nya kulturella klavertramp således! Regeln att bära in veden
med den tjocka delen först bryter jag snabbt. När jag dessutom råkar tappa
mitt kokkärl, därmed släcka elden, makaronförgifta Girjo och skapa en
askbeläggning á la Pompeji på all inredning, blir korum en välkommen
time-out i kåtalivet.
Fria tankar
Från klockan 18 på lördagar och ett dygn framåt är det arbetsförbud.
Trots att de flesta kommit, är det en liten skara som samlats här på kullen
bland de mäktiga fjällen. Metafysiska begrepp som Storhet visualiseras i
omgivningar som denna, och texten i psalm 297, "Härlig är jorden",
får relief. Akustiken är dålig. Ändå ljuder sången stark och klar från
skrovliga renskötarstrupar, ljusa kvinnostämmor och späda barnaröster.
Förbön för renen, några små människor och en klämd kultur. Allt förs
lätt av fjällvinden till Himlen i vårt taklösa kapell - men nås den
världsliga maktens boning? Buorre lihkku Sápmi! Lycka till, samer/samefolk!
SAMEFAKTA
(Källor: Umeå universitet m fl)
Tidig historia Dagens samer tros vara ättlingar till de grupper som långt
från öster följde vildrenen längs den senaste istidens bortdragande isrand
mot nordväst. Där befolkades Ultima Thule, antikens namn för nordligaste
Skandinavien. De s.k. fenni (av verbet finna), var således ett samlar- och
fångstfolk, som även fått ge namn åt vårt östra grannland. Där kom de
att kallas för "lappalainen" - en beteckning som exporterades under
medeltiden. Deras namn på sig själva, samer, började användas officiellt i
Sverige på 1970-talet.
Språk
Samiskan består av flera språkgrupper med många dialekter och har t ex
över hundra ord för snö.
Samer, renägare och rättigheter
Allmängiltig definition på same saknas. Viktiga kriterier är dock bl a
härkomst, språk och egen identitetsupp-fattning. Utgående från dessa är
antalet samer över 70.000, varav hälften bor i Norge, 7.000 i Finland och
ett par tusen i Ryssland. I Sverige går en för samerna splittrande
skiljelinje mellan renägare och icke-renägare. Av våra ca 20.000 samer bor
fler i Stockholm än på någon annan plats i landet, och bara 2.500 personer
lever på rennäringen. Endast de sistnämnda har naturarättigheter (jakt,
fiske m m för personligt bruk och utan avgift) inom en s k samebys
betesområden. Landets 51 samebyar (varav ett tiotal bedriver rennäring
enbart i skogslandet) är en slags ekonomiska föreningar med uppgift att
ombesörja renskötseln inom dessa områden. För bymedlemskap krävs bl a ett
aktivt deltagande i skötseln. Storsamhällets exploatering av
naturtillgångar, konkurrensen mellan jord/skogsbruket och rennäringen om
markområden samt senare tiders rekreationsbehov i fjällmiljö är de
främsta orsakerna till den situation av intressekonflikt som råder mellan de
renskötande samerna och olika grupper inom nationalstaten
Flera samekulturer
Samernas traditionella bosättningsområde, av dem själva kallat Sápmi,
inkluderar Kolahalvön, nordligaste Finland, Norge till Dovrefjällen samt
Sveriges inland söderut till Idre i Dalarna. De varierande livsbetingelser
som naturen från kust via fjäll till skog skapar, medför existens av flera
olika samiska kulturmönster - vilka inte ens alltid är knutna till
renskötsel. En indelning av samerna kan ske efter nationsgränser,
språk/dialekter, näringar eller verksamhetsplatser (t ex skogs- och
fjällsamer).
Renskötsel - ett sentida påfund
Inte förrän under tidigt 1600-tal - när befolkningen, skattetrycket och
byteshandeln ökade samt stammen av vildren minskade - började en ganska
stationär, småskalig skötsel av tamren bli vanlig i fjällnära
skogsområden. Den helnomadiska fjällrenskötseln innebärande större
hjordar och därmed långa vandringar efter föda, tros ha uppstått betydligt
senare i takt med en begynnande penninghushållning och ökad efterfrågan på
slaktdjur. Dagens svenska renstam uppgår till över 200.000 djur. Vildren
finns bara kvar i Norge.
Handel och skatt
Produkterna från jakten och fisket åtgick under årtusendena för samernas
egen överlevnad. Efterhand utvecklades en allt livligare byteshandel mellan
olika samegrupper men också andra folk. I takt med nationalstaternas
framväxt och kristendomens utbredning, samarbetade den världsliga och
andliga maktens företrädare allt effektivare för att vinna land, skatter
och själar. På marknadsplatserna skedde såväl handel som skatteindrivning.
Byn Jukkasjärvi utanför Kiruna, vid dåtidens "Europaväg"
Torneälven, och Jokkmokk var sådana platser. Renkött säljs idag främst
som renskav ute i butikerna. Renfilé kan kosta över 500:-/kg hos
08-orna.
Ren- och renskötaråret
Trots att de renskötande samerna numera övergett nomadlivet, styrs deras liv
av renens årscykel. Några från samebyn vakar ständigt över hjorden i ett
avlösningssystem. På våren föds kalvarna nära trädgränsen. Försommaren
är en återhämtningsperiod för renar och skötare intill dess
insektsplågan och värmen driver renarna mot sommarbeten på högfjället
eller vid atlantkusten. Kalvmärkningen där är en mycket arbetsintensiv
period. På förhösten går vandringen åter mot lågfjällen och
höstvistet, där de hanrenar (sarvar) slaktas som inte skall användas för
avel. Kastrerade sarvar (härkar) användes förr som dragdjur. Under
brunstperioden i slutet av september lämnas renarna fria för kurtiser,
varvid renskötarna får ett nytt andrum. När snön kommer på förvintern
söker sig renarna successivt mot skogslandet. Renkorna (vajorna) når sin
högsta vikt i november och nu sker huvuddelen av årets slakt. Efter denna
vidtar årets andra riktigt stora evenemang, renskiljningen. Varje
familjegrupp (siida) hämtar då sina renar ur samebyns gemensamma hjord och
flyttar dem till vinterbeten längre ner i skogslandet. På vårvinterns skare
är det åter dags för flyttkaravanen, rajden, att dra upp mot vårvistet,
där vajorna söker upp sina gamla kalvningsplatser. Traditionell samisk
tideräkning innehåller dessa åtta nämnda årstider, och varje vecka bär
ett namn med anknytning till årets sysslor.
Religion
Den traditionella religionen med andeväsen, förfäderskult, naturdyrkan och
samernas schamaner, nåjderna, ersattes - ibland med bryska metoder - av
korsets lära och dess förkunnare. Centrala företeelser i samekulturen som
jojken och nåjdens viktiga redskap "trolltrumman" ansågs hednisk
och bekämpades på olika sätt. Inte förrän vid 1700-talets slut var
samerna officiellt kristnade - men den gamla tron levde parallellt under lång
tid. Under 1800-talets senare del spreds laestadianismen, en
sedlighetsuppryckande väckelserörelse, bland samerna i norr. Än idag lär
det dock finnas samer med övernaturliga krafter…
Rovdjursfrågan
Särskilt järv- och lodjursstammen har ökat kraftigt på senare år.
Samebyarna erhåller ett schablonbelopp för dokumenterad förekomst av
rovdjur som ersättning för de uppskattningsvis ca 30.000 (!) renar som
rovdjursdödas varje år.
Ren information
Renen är det enda hjortdjur där båda könen bär horn. Hanrenarna fäller
sina på hösten, medan honorna behåller sina till våren. De kan därmed
jaga bort hanarna från de bästa betesplatserna under vintern! Girl
power!
Informationstips
www.sametinget.se och
samenyheterna Oddasat på TV2. I Sverige finns flera samemuseer samt ett
40-tal samiska turistföretagare (se t ex www.nutti.se).

Tillbaka till
1-04
|