Lars Pirak, en samekonstens stormästare, var
en efterlängtad gäst på fjällklubbens höstmöte, som hölls lördagen den
28 oktober i Hemgårdens föreningslokal i Stockholm. Hela åttio medlemmar hade
mött upp denna kväll. Sist Lars Pirak gästade fjällklubben var för 22 år
sedan. Mötet inleddes med att Carola Bratt hälsade oss välkomna till det 100
år gamla huset, som var Sveriges första kollektivhus.
Dramatisk
födsel
Lars Pirak inledde med att berätta sin levnadshistoria
från den dramatiska födelsen 1932 då hans mor höll på att föda redan
en mil ovanför Njunjes. Hon lyckades ta sig ner till båten i Kvikkjokk,
for över sjön, men födde till slut Lars på hästskjutsen på väg till
BB i Jokkmokk. Uppväxttiden skedde i Luovaluokta vid Pärlälven åtta
mil väster om Jokkmokk inom Tuorpons sameby där hans morfar var
ordförande. Meningen var att Lars, som var äldst av syskonen skulle bli
renskötare eftersom föräldrarna och många andra släktingar höll på
med renskötsel. Lars var bara fem år gammal då hans morfar dog och utav
honom fick Lars överta renmärket. Det var emellertid svårt att få tag
på foder under nödåren på trettiotalet och hela renhjorden försvann
under dessa år. Föräldrarna kom att livnära sig på fiske
istället.
Studieåren
Minnena rullar fram och Lars berättar vidare att när han skulle börja
skolan 1939 kunde han inte ett enda ord svenska. Han hade ju samiska som
modersmål. I kåtaskolan, som var kall och dragig, låg ris på golvet
och de mycket kalla vintrarna i slutet av trettiotalet och början av
fyrtiotalet gjorde att läraren måste elda hela dygnet. Efter de sex
åren i folkskolan försörjde sig Lars som vedplockare, flottare,
skogshuggare och till och med betesplockare i Skåne. På kvällarna gick
han en kurs i akvarellmålning.
Så småningom blev han elev vid Samernas folkhögskola i Jokkmokk och
där väcktes intresset för den samiska slöjdkonsten. Lars berättar att
han själv tog med sig renhorn och vril till kosämnen på slöjden. Efter
de två åren på folkhögskolan fortsatte studierna med Hermodskurser i
teckning, konstlinjen vid Södra Sunderbyns folkhögskola och vid Nääs
slöjdseminarium, konstfack och Carl Malmstens skola. Där fick Lars
formkänslan för möbler och gjorde gesällprovet i ganska unga år. Vid
25-årsåldern fick Lars arbete som slöjdlärare på Jokkmokks
folkhögskola och där tjänstgjorde han ca 40 år. Samtidigt började
Lars måla och hörde till Jokkmokksgruppen av konstnärer. Det var just
under folkhögskoletiden Lars träffade sin hustru Astrid, som är same
från Åsele lappmark i Västerbotten. Eftersom Lars talar Lulesamiska och
Astrid sydsamiska kan de inte prata med varandra annat än på svenska.
Två döttrar och en son, som också är slöjdlärare, har de fått. |


FOTO: Sven-Erik Wahl |
Sameslöjdaren
Lars Pirak var en av de första och mest allsidiga av sameslöjdarna. Han
snidar i trä och horn, han tecknar och målar i akvarell och olja, han
jojkar och skriver. Naturen har alltid inspirerat mig, säger han och
likaså min barndoms minnesbilder. Akvarellerna och litografierna, som
Lars och hans son Mikael tagit med denna kväll, berättar om de
renskötande samernas liv, arbetet med renhjordarna, björnjakten och den
storslagna naturen i fjällvärlden. Det dröjde dock 20 år innan den
positiva kritiken kom, berättar Lars. Föräldrahemmet är kvar och där
brukar Lars vara på somrarna och måla. Om hösten lockar Abisko,
akvarellmålningen och fjällnaturen. |
Lars Piraks signatur på en av akvarellerna som
Lars hade med sig på föredraget. Vi kan här se jaktens gud,
vindens gud, renen och båten som speglar sig i vattnet.
FOTO: Per Klingbjer |

|
|
Jojkande
hedersdoktor

FOTO: Kerstin Göras |
Lars tar en paus, dricker ett glas vatten och börjar sedan
jojka. Tystnaden är total. Vi applåderar inte ens för att bryta denna
magiska stund. Lars tycker dock inte att det är samma schwung på jojken
längre, men han kan inte utan stolthet berätta att han jojkat på
Berwaldhallen en gång.
År 2003 utnämndes Lars Pirak till hedersdoktor vid Umeå universitet.
Samtidigt öppnade hans separatutställning, den som går runt renhjorden.
Pirak betyder just detta; den som går runt renhjorden.
|
Björnhistorier
och mässringar
Lars berättar med förtjusning om sin morfar som tagit 43 björnar med
björnspjut. En av historierna förtäljer att en av dessa björnjägare som var
ute med sin jaktkompis för att jaga björn kröp in i ett björnide, som låg i
en sluttning, med spjutet eftersom han sett spår. Björnen var nysomnad, det
var oktober-november. Jägaren stack björnen med sitt spjut men det träffade
så dåligt att björnen bara vaknade och skadades lätt. Ut ur idet och
halkandes nedför sluttningen med en väldig fart ser kompisen två tumlande
högar, den ena jägaren och den andra björnen. Som tur var var jaktkompisen
vaksam och kunde göra slut på den skadade björnen. Tyvärr var jag för svag
i armarna, säger Lars, för att bli björnjägare.
Den vackra dräkt Lars Pirak bär är en gammal Lulesamisk dräkt, som hans mor
har sytt. Mässringen som hör till dräkten har han fått av sin morfar och den
ska bringa lycka. Lars spanar genom ringen ibland när han målar tavlor. Dock
fungerar ringen inte alltid, som när Mikael och Lars byggde en kåta och
transporterade virke med hjälp av skoter. De for förbi en gammal offerplats
under en klippvägg och där hände det alltid saker såsom att skotern gick
sönder, de tappade skidor och virke. Det religiösa, den magiska tron, de
magiska föreställningarna har sin plats i Lars liv.
Att få uppleva denne mångfasetterade konstnär och personlighet kändes
magiskt denna kväll. Lars Pirak säger själv; " Jag tycker om att avbilda
renar. Renen är ett djur som har dekorativa horn. Men det är även en inre
dimension som jag vill förmedla. Renen som själens spegel. Kanhända en symbol
för samekulturen?
Kerstin Göras är redaktör för fjället.
|